Praca w ecommerce – co trzeba potrafić, żeby znaleźć pracę w handlu internetowym?

Handel internetowy to jedna z tych branży, które mocno zyskały na pandemii. Rozwój ecommerce w ostatnich miesiącach był na tyle szybki, że pojawiło się ogromne zapotrzebowanie na nowych pracowników. Porozmawiajmy więc o pracy w ecommerce. Jakich więc pracowników poszukują polskie firmy z branży ecommerce? Jakie umiejętności są najbardziej poszukiwane? Jak wygląda praca w ecommerce? Wszystkiego dowiesz się z lektury naszej analizy ogłoszeń o pracę w handlu internetowym.

Praca w ecommerce – kogo szuka branża ecommerce?

Dla kogo praca w ecommerce? Żeby dobrze odpowiedzieć na to pytanie przeanalizowaliśmy ogłoszenia dostępne na serwisie Pracuj.pl. Do analizy wzięliśmy 491 ogłoszeń dostępnych 7 lipca 2020 w kategorii Sprzedaż / e-Commerce. Treść ogłoszeń dobrze oddaje aktualną sytuację na rynku. Najbardziej poszukiwaną grupą są specjaliści od ecommerce, branża nabrała dużego rozpędu i poszukiwanie są doświadczeni pracownicy do pracy od zaraz. Drugą poszukiwaną grupą są managerowie i kierownicy sprzedaży internetowej, to także pokłosie szybkiego wzrostu sprzedaży przez internet. Ogłoszenia wskazują, że główną przyczyną zatrudnienia nowych managerów i kierowników jest wdrożenie lub rozwój kanału ecommerce w przedsiębiorstwie.

Praca w branży ecommerce - poszukiwane stanowiska

Co warto potrafić, żeby pracować w ecommerce?

Jakie umiejętności są poszukiwane w branży? Analiza ogłoszeń o pracę pozwoliła nam stworzyć listę umiejętności, których oczekiwali pracodawcy. Trzeba jasno zaznaczyć, że nie każdy pracodawca oczekiwał obecności wszystkich punktów z poniższej listy w CV, jednak ich obecność na pewno zwiększyłaby szansę na znalezienie pracy. Lista nie jest uporządkowana, w opisach zaznaczyliśmy te kwalifikacje, które szczególnie często pojawiały się w ogłoszeniach.

ecommerce

Praktyczna znajomość obszaru ecommerce

Różne firmy definiowały tę umiejętność w różny sposób: czasem było to wymaganie udokumentowanej sukcesami pracy w sprzedaży internetowej, czasem zaś wystarczyła gruntowna wiedza oraz znajomość trendów.

Znajomość platform marketplace – Allegro, Amazon, eBay, Olx i inne

Pracodawcy poszukują pracowników z gruntowną wiedzą na temat funkcjonowania platform marketplace w Polsce i na świecie. Poszukiwani pracownicy powinni wykazać się znajomością trików umożliwiających optymalizację kosztów i zwiększenie sprzedaży.

Doświadczenie z platformami sprzedażowymi – Woocommerce, Prestashop i inne

Platformy sprzedażowe traktowane są jako podstawowe narzędzie w ecommerce. Jeśli planujemy pracę w tym obszarze to musimy znać przynajmniej możliwości i ograniczenia kilku najbardziej popularnych narzędzi. Jeśli dopiero zaczynasz zdobywać swoje doświadczenia polecamy przyjrzeć się platformom Woocommerce oraz Prestashop, obie były równie często obecne w ogłoszeniach o pracę.

Zdolności analityczne

To jeden z najczęściej powtarzających się zwrotów w ogłoszeniach. Praca w ecommerce wiąże się z nieustanną analizą i optymalizacją tego co dzieje się w sklepie. Sprzedaż w internecie ma tę przewagę nad tradycyjnymi formami sprzedaży, że mamy do dyspozycji bardzo dużo danych, które możemy analizować i wyciągać z nich wnioski. Musimy mieć jednak na pokładzie człowieka, który sobie poradzi z górą danych.

Przynajmniej podstawowa znajomość narzędzi analitycznych np. Google Analytics, HotJar i inne

Tak jak wcześniej mówiliśmy specyfika sprzedaży internetowej wiąże się z ciągłą analizą danych. Trzeba jednak zadbać o poprawne przygotowanie i zrozumienie tego co z danych wynika, a to już wiąże się z doświadczeniem i umiejętnością z korzystania z tych narzędzi.

Znajomość pakietu Office z szczególnym naciskiem na Excela

Pakiet Office a w szczególności Excel to kolejne podstawowe narzędzie do pracy w ecommerce, punkt obecny w praktycznie każdym ogłoszeniu. Jeśli chcesz osiągnąć sukces w branży musisz zostać mistrzem Excela.

Znajomość języka angielskiego oraz innych języków

Duża część rodzimych firm z branży ecommerce poprzez platformy marketplace działa w całej Europie lub nawet na całym świecie. Z tego powodu posługiwanie się językiem angielskim jest traktowane jako coś oczywistego. Coraz częściej poszukiwani są także pracownicy posługujący się również innymi językami jak np. niemiecki lub rosyjski.

Przynajmniej podstawowa znajomość HTML

HTML wciąż przydaje się w pracy w sprzedaży internetowej. Od pracowników wymaga się przynajmniej podstawowej znajomości tego języka – umożliwiające przynajmniej formatowanie tekstu czy wpięcie kodu na stronę.

Przynajmniej podstawowa znajomość programów graficznych

Ecommerce to nie tylko działania performance, ale to także content, który musi przyciągać oko klientów. Oczywiście w branży poszukiwani są graficy i designerzy, ale dość często w ogłoszeniach na stanowisko specjalisty od ecommerce pojawia się warunek przynajmniej podstawowej znajomości programów graficznych.

Przynajmniej podstawowa znajomość zagadnień z obszaru SEM i SEO

Przeglądarki to wciąż jeden z najważniejszych kanałów pozyskania klientów w ecommerce. Każda osoba pracująca w sprzedaży internetowej powinna mieć przynajmniej podstawową wiedzę na temat funkcjonowania tych obszarów.

Znajomość narzędzi marketingu internetowego: Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn, Instagram i inne

Znajomość najbardziej popularnych narzędzi marketingu internetowego z pewnością pomoże Ci znaleźć pracę w ecommerce. Pracodawcy często poszukują osób, które mają doświadczenie i sukcesy w prowadzeniu kampanii w digitalu.

Doświadczenie pracy z CMS np. WordPress

WordPress to najpopularniejszy na świecie system zarządzania treścią. Jest darmowy, prosty i bardzo intuicyjny. W czasach, gdy coraz więcej firm stawia na tworzenie własnego contentu systemy CMS stają się coraz bardziej nieodzowne. Jeśli chcesz więc zrobić karierę w tym obszarze to warto zapoznać się z możliwościami najpopularniejszych platform CMS.

Doświadczenie pracy z CRM

CRM to niezwykle ważne narzędzie w każdym ecommerce. Jeśli masz doświadczenia w zarządzaniu relacjami z klientem to będziesz łakomym kąskiem dla każdego pracodawcy w tej branży.

Przynajmniej podstawowa znajomość obszaru satysfakcji klientów

Badania satysfakcji klientów w ostatnich latach bardzo się rozwinęły. Branża ecommerce szybko zdała sobie sprawę, że łatwiej i taniej jest zadbać o zadowolenie klienta niż pozyskać nowego. Jeżeli chcesz osiągnąć sukces w branży warto zapoznać się z tym obszarem i poznać między innymi znaczenie skrótu NPS.

Doświadczenie pracy z programami księgowymi

Ważna choć mniej istotna kompetencja. W ecommerce jak w każdym biznesie wszystkie księgi muszą się zgadzać, warto więc móc się pochwalić przynajmniej podstawową wiedzą z tego obszaru.

Przynajmniej podstawowa znajomość obszaru UX

Jak już wcześniej zauważyliśmy ecommerce wiąże się z analityką i ciągłą optymalizacją. Obszar UX należy do tych elementów, które należy cały czas analizować i optymalizować. Podobnie jak w przypadku badań satysfakcji, bardzo łatwo można znacząco zwiększyć poziom konwersji w sklepie internetowym. Zapoznanie się z tym obszarem jest szczególnie polecane osobom, które chcą wdrażać i zarządzać sprzedażą internetową. Jeżeli potrzebujesz pomocy w rozwijaniu UX w ecommerce to zawsze służymy pomocą!

Komunikatywność i nastawienie na pracę zespołową

Umiejętność pracy w zespole oraz komunikatywność jest niezwykle poszukiwana umiejętnością przez pracodawców. Warto więc stawiać na rozwój umiejętności miękkich, pomogą Ci na każdym etapie kariery.

Samodzielność oraz umiejętność organizacji własnej pracy

Pracodawcy poszukują osób samodzielnych, które nie będą musiały być wspomagane na każdym kroku. Z rozmów z pracodawcami z branży ecommerce wiemy, że na rynku wciąż bardzo brakuje takich pracowników.

Znajomość metodyk prowadzenia projektów

Warunek najczęściej był obecny w ogłoszeniach o pracę na stanowiska kierownicze, których celem było wdrożenie kanału ecommerce.

Polecane artykuły
5 3 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x