Badania marketingowe w ecommerce

Badania marketingowe

Badania marketingowe stanowią potężne narzędzie wspomagające decyzje biznesowe w ecommerce. Coraz częściej jednak udział klasycznych badań marketingowych w sklepach internetowych spada na rzecz rozwiniętej analityki. Firmy przekładają coraz częściej dogłębną analizę Google Analytics nad pogłębioną analizę rynku. Czy to dobra droga? Zapraszamy do lektury naszego bloga.

Po co badania marketingowe w ecommerce?

Sprzedaż w intrenecie jest jednym z najszybciej rozwijających się obszarów światowej gospodarki, tylko polska część ecommerce urośnie z 50 mld zł w 2019 do 70 mld zł w 2020. Handel internetowy cechuje się nie tylko niezwykłą dynamiką wzrostu, ale także rosnącą konkurencją w praktycznie każdym sektorze. Badania w handlu interentowym są niezwykle ważne ponieważ pozwalają choć na krótki moment uzyskać przewagę nad konkurencją i osiągnąć sukces sprzedażowy.  Można jednak odnieść wrażenie, że te same rezultaty oferują rozwiązania analityczne. Nic bardziej mylnego.

Wzrost

Analityka pozwala dogłębnie poznać zachowania użytkowników sklepu internetowego, umykają jednak ich motywacje i potrzeby. Staramy się zgadnąć co nimi kierowało gdy wykonywali poszczególne akcje. Badania marketingowe skupiają się zaś głównie na motywacjach i potrzebach, elemencie nieuchwytnym dla analityki. Inną ważną kwestią jest zakres danych na jakich podejmowane są decyzje. Analityka analizuje zachowania osób, które trafiły do naszego serwisu. Może być to wąska i specyficzna grupa, zatem wnioskowanie na podstawie ich zachowań może być mylące. Skupiamy się na zrozumieniu małej grupy klientów, zapominając przy tym, że rynek może zachowywać się zupełnie inaczej. Badania marketingowe pozwalają zaś na analizę całej interesującej nas populacji, dzięki czemu łatwo możemy określić wielkości i potencjały interesujących nas segmentów.

Trzeba jednak jasno zaznaczyć, że badania marketingowe i analityka w ecommerce świetnie się uzupełniają pokazując szerszy obraz rynku. Niestety, jak już wcześniej wspominaliśmy, faktem jest to, że w przypadku ecommerce coraz częściej pozostajemy tylko na poziomie analityki. Co mogą zaoferować badania marketingowe sklepom interntowym?

Jakie badania dla sklepów internetowych?

Badania UX to jeden z najbardziej popularnych produktów badawczych dla branży ecommerce. Nawet nieznaczne usprawnienie UX strony może skutkować znaczącym wzrostem konwersji i co za tym idzie zwiększeniem sprzedaży. Z drugiej strony prowadzenie badań tego typu pomaga lepiej zrozumieć oczekiwania klientów wobec platform sprzedażowych. Wiedza zebrana w ramach badań UX stanowi świetny fundament do modernizowania platform sklepów internetowych. Co ważne, badania UX świetnie uzupełniają białe plamy wynikające z analiz ruchu.

Badania UX

Kolejnym rozwiązaniem badawczym, które pomijane jest na rzecz analityki są analizy grup docelowych. W polskim ecommerce wciąż pokutuje podejście, że nie ważne co i komu chcemy sprzedać, w internecie wystarczy odpowiednio duży budżet reklamowy i osiągniemy sukces. Nieustannie walczymy o zwiększenie skali odwiedzin w naszym sklepie walcząc o 1% kupujących. Taka strategia często kończy się jeśli nie kompletną katastrofą to marnotrawstwem budżetów reklamowych. Sklep oferuje produkty do nie tych klientów co powinien wykorzystując niezbyt efektywną komunikację.

Analizy grup docelowych powinny być przeprowadzone jeszcze przed startem ebiznesu i powtarzane co jakiś czas. Badania tego typu dostarczają dogłębnej wiedzy na temat klientów i stanowią doskonały fundament dla kreowania strategii biznesowej całego przedsiębiorstwa. Na podstawie takich danych możemy łatwo stworzyć persony najważniejszych klientów i testować jakich produktów i komunikacji oczekują. Dysponując odpowiednią wiedzą jesteśmy w stanie istotnie zwiększyć konwersję nawet przy ograniczonym ruchu w naszym sklepie.

Temat badań dla ecommerce jest bardzo rozległy, każdy sklep internetowy wymaga indywidualnego podejścia. Jeśli chcesz pogadać o rozwiązaniach badawczych dla Twojego ecommerce odezwij się do nas.

Polecane artykuły

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x