5 trendów dla branży ecommerce na drugą połowę 2020

Pandemia sprawiła, że przewidywania i trendy dla branży ecommerce szybko się zdezaktualizowały. Trudno jednak myśleć o rozwoju biznesu nie przyglądając się trendom. Przepytaliśmy zatem naszych ekspertów co ich zdaniem będzie miało kluczowy wpływ na rozwój firm z obszaru e-handlu w najbliższych miesiącach? Poniżej znajdziecie 5 trendów dla branży ecommerce, które stanowią esencję analiz naszych ekspertów.

Gwałtowny wzrost sprzedaży w ecommerce

Trendem, który w „nowej rzeczywistości” odczujemy najszybciej będzie gwałtowny rozwój ecommerce na całym świecie. Ludzie szybko przekonali się, że wygodniej i bezpieczniej będzie robić zakupy w internecie niż w kanałach tradycyjnych. Według niektórych firm badawczych e-commerce w Polsce odnotuje najwyższy wzrost od kilkunastu lat, nawet do 26% rok do roku. Pandemia otworzyła szeroko drzwi dla rozwoju sprzedaży internetowej w obszarach, w których rozwiązania ecommerce dopiero raczkowały. Jesteśmy wręcz świadkami rewolucji ecommercowej spowodowanej wyraźnym wzrostem sprzedaży w kanale internetowym oraz strachem przed konsekwencjami drugiej fali covid-19.

Wzrost sprzedaży, ale również wzrost konkurencji

Wiele firm, które przez lata traktowały ecommerce z rezerwą przekonały się, że to niezbędny element nowoczesnego biznesu. Przykładem może być Primark, który w obliczu pandemii był bliski upadku ze względu na brak własnej platformy sprzedażowej. Oprócz „dużego biznesu”, który w ekspresowym tempie musiał przekonać się do nowej rzeczywistości na rynku pojawiło się także tysiące nowych sklepów internetowych. Pandemia mocno namieszała w rynku pracy i wiele osób zostało zmuszonych do znalezienia sobie nowego zajęcia. Wszystko to prowadzi do wzrostu konkurencji w zasadzie w każdym obszarze handlu internetowego. Na rynku utrzymają się jednak tylko te firmy, które zadbają o każdy element procesu zakupowego (warto zajrzeć do naszego artykułu na ten temat). Możemy spodziewać się zatem gwałtownego rozwoju firm technologicznych wspomagających sprzedaż w internecie. Wykorzystanie rozwiązań z obszaru sztucznej inteligencji, sprzedaż w social mediach czy wprowadzenie chat botów to tylko niektóre elementy, które w najbliższych latach zadecydują o biznesowym sukcesie lub porażce.

wielkie otwarcie tablica

Dalszy rozwój platform sprzedażowych

Jednymi z wielkich biznesowych wygranych pandemii covid-19 są niewątpliwie platformy sprzedażowe. Dobrym przykładem jest Amazon, którego akcje w ostatnich miesiącach poszybowały w górę, co spowodowało gwałtowny wzrost wyceny majątku szefa Amazona. Podczas gdy przez pandemię gospodarka USA się skurczyła, to w tym czasie majątek Jeffa Bezosa urósł aż o 74 mld dolarów. Podobnie sprawa ma się z Allegro, które dołączyło do grona top 10 światowych platform ecommerce pod względem liczby miesięcznych wizyt. Potężne wzrosty jakie notują platformy e-handlu świadczą o tym jak ważny jest to kanał sprzedażowy dla globalnego biznesu. Wszystko jednak wskazuje, że to jednak dopiero początek gwałtownego wzrostu wartości platform sprzedażowych. Rozwój branży ecommerce, o którym mówiliśmy we wcześniejszym punkcie poskutkuje jeszcze większą wartością sprzedaży poprzez platformy ecommerce i może się okazać jednym z najważniejszych trendów z tego zestawienia.

Napięcia na linii Chiny-USA

Powiedzieć, że relacje chińsko amerykańskie są bardzo napięte, to nic nie powiedzieć. Sankcje handlowe, blokowanie dostępu chińskich firm do usług Google czy wzajemne zamykanie konsulatów to tylko przykłady pogarszających się relacji pomiędzy Waszyngtonem a Pekinem. Niektórzy eksperci wieszczą wręcz możliwą konfrontację militarną pomiędzy oboma krajami. Trudno jest orzec co wydarzy się w kolejnych miesiącach. Pewnym jest jednak to, że firmy, które wiążą swoje działanie z produktami lub usługami pochodzącymi z Chin powinny zastanowić się nad alternatywami biznesowymi. Polska znajduje się w orbicie wpływów USA i w razie nasilającego się konfliktu polskie firmy mogą być zmuszone do zaprzestania współpracy z chińczykami. Taka sytuacja jest mało prawdopodobna? Być może, jednak kto z nas przewidział odcięcie Huawei od usług Google? Wydaje się zatem, że rozszerzenie działalności i próba zabezpieczenia biznesu przed skutkami starć supermocarstw jest rozsądnym rozwiązaniem.

Nie wolno zapominać o zmianach klimatycznych

Ekologia coraz częściej jest tematem, który wpływa na decyzje zakupowe konsumentów. Co prawda, pandemia sprawiła, że w ostatnim czasie mniej mówi się o tematach związanych ze zmianami klimatycznymi, jednak palący problem pozostaje. Według badania „Ziemianie Atakują” Polacy obawiają się głównie zagrożeń wynikających z jakości powietrza, zanieczyszczenia odpadami i niedoborów wody. Planując kolejne biznesowe kroki warto zatem wziąć pod uwagę wpływ naszych produktów i biznesu na powyższe kwestie. W naszej ocenie w najbliższych latach może mieć to kluczowy wpływ na pozycję i sposób funkcjonowania naszych biznesów na rynku.

nie mamy planety b

Porozmawiajmy o Twoim biznesie

Powyższe 5 trendów dla ecommerce odnosi się do generalnej sytuacji na rynku e-handlu w Polsce i na świecie. Jednak na poziom sprzedaży i kondycję Twojego biznesu może mieć wpływ zdecydowanie więcej czynników. Jeśli chcesz pogadać o rozwoju biznesu odezwij się do nas. eCom Rocket powstało, żeby wspierać rozwój sprzedaży naszych klientów.

Polecane artykuły
5 2 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x